27. juni 2024
Seriøsitet i håndverksbransjen har vært en fanesak for Boligmappa i over 10 år. Nå slår de kreftene sammen med Skatteetaten og satsingen Tettpå, som skal gjøre det enklere for forbrukere å velge riktig håndverker når man pusser opp.
De fleste bolig- og hytteeiere ønsker å bruke seriøse håndverkere. Det å finne seriøse håndverkere opplever mange likevel som krevende. Tettpå er en kampanje og veileder som hjelper deg med nettopp dette. – Tettpå har et team som ringer forbrukere som har søkt om byggetillatelse eller kjøpt bolig- eller fritidseiendom. Teamet gir råd og veiledning til hva man bør sjekke, hvilke fordeler det gir å velge seriøse håndverkere, samt hvilke plikter og rettigheter man har som byggherre, sier Torgeir Strøm, fagansvarlig i Skatteetaten.
– I tillegg har vi utarbeidet en veileder på nett som gir en god oversikt, sier Strøm.
Det er bare fordeler ved å bruke seriøse håndverkere, mener Boligmappa.
– Man får arbeidet utført av skikkelige fagfolk med papirene i orden, man får reklamasjonsrett, enklere lån og man stiller bedre i en forsikringssak, sier Eirik Vigeland, kommunikasjonssjef i Boligmappa.
I tillegg har fjorårets endringer i avhendingsloven gjort det svært lite lønnsomt å ikke ha dokumentasjon på utført håndverkerarbeider.
– Om man pusser opp badet, men ikke får dokumentasjon, da kan takstmannen sette TG3. Det er laveste tilstandsgrad, og tilsvarer egentlig verdiløst. Boligdokumentasjon har blitt vedipapirer, sier Vigeland.
Ifølge avdelingsdirektør Erik Nilsen i Skatteetaten ønsker man gjennom Tettpå å påvirke og dyktiggjøre forbrukerne til å ta kloke valg når de skal hyre håndverker.
– Det er viktig at du vet hvem du handler med, hvem som utfører jobben og hvem du betaler til. Forbrukeren har en viktig rolle i kampen mot arbeidslivskriminalitet. For enkelt sagt er det slik: ingen etterspørsel, intet svart arbeid, sier Nilsen.
Ved å fylle inn e-postadressen din under vil du motta tips og nyheter på e-post fra Boligmappa. Du kan når som helst melde deg av.